Džungle – místo které nikdy nespí

Džungli si umí představit asi každý. Liány, nepropustná vegetace, do které tu a tam shora pronikne paprsek slunce, křik primátů a hlasy ptáků. Vedro. Vysoká vlhkost vzduchu. Opravuji, velmi vysoká vlhkost vzduchu. Uzoučké stezky, některé blátivé a kluzké. Sem tam se mezi porostem mihne stín. Ve stromoví zatřepotají motýlí křídla. Teď tu chybí už jen chlap s mačetou. Takhle nějak vypadala má představa o džungli. Tedy bez toho chlapa. Začínám si po kouskách skládat měsíční výpravu do Malajsie.

Plánujeme projet poloostrovní část země. Od hlavního města na sever, téměř k thajským hranicím, a pak znovu na jih, po východním pobřeží až do Singapuru. Takových nějakých 2500 km. Na mapě přibývají červené tečky a linie trasy se pěkně klikatí. Jedna ze zastávek, na které se hodně moc těším, má svou tečku v centrální části země ve státě Pahang.

Vezmu vás na výlet do jedné malajské džungle v národním parku zvaném Taman Negara.

Taman Negara (což v malajštině znamená ‚národní park‘) je největším a zároveň nejstarším parkem v Malajsii, který dříve nesl jméno po králi Jiřím pátém. Má přes čtyři tisíce čtverečních kilometrů. Zasahuje do tří sultanátů – Pahang, Kelantan a Terengganu. Tropický deštný prales je považován za nejstarší na světě. My máme v plánu v tomto odhadem 130 miliónů let starém pralese strávit pár dní. A nocí.

Načetla jsem, co z malajské fauny by nám mohlo dělat společnost. Přes ptáky, hady a tygry až do těch nejmenších potvor. Nějaké riziko, že mě něco kousne, tu je. Had mě koneckonců může uštknout i na Šumavě. Pravda, tak nanejvýš zmije. Nejvíc se mi protiví pijavice. Brr. Když jsme pak míjeli na jedné stezce sloní bobky, tak jsem si říkala, že tohle setkání by taky stálo za to.

Přijíždíme, a hned dostáváme od domorodce informace, kde se dá přespat mimo park, a kudy do pak do něj. Správa parku je kousek za řekou. Funguje tu převozník. Jedna cesta, jeden Ringgit. První noc spíme v kempu. Stany jsou akorát pro dva a bágly, jsou tu umývárny a jídelna. Víc netřeba. Ráno nás mile překvapuje vydatná snídaně.

Na příští den nás čeká to zelené peklo. Vlhké tropické klima vás tu dostane. U správců platíme vstup, povolení k focení a dva noclehy. Poplatky jsou velmi nízké. Několik dní před námi se parkem prohnala šedesátiletá voda a některé cesty jsou proto uzavřené. Voda strhla lávky a sesun půdy znemožňuje přístup do jeskyně. Jestli doteď  bylo vedro a vlhkost jako v prádelně, tak zkuste přidat ještě tak 20%.

Chystáme se proniknout do džungle, a projít spletí stezek až k nejvyššímu vrcholu. Je to náročná trasa. Krátce předtím, než se vydáme na cestu, přidává správce parku k dobru historku o dobrodruhovi, a říká „jeden z těch, jako vy“, který se vrátil ani ne po hodině zpět na základnu vyděšený, oči navrch hlavy s tím, že viděl koťata tygra. Malajského tygra. Na jejich mámu nečekal. Nás to neodrazuje, víme, do čeho jdeme. Vegetace bují, má tu optimální podmínky a obří stromy Tualang rostou až do výšky 80 metrů.

Na vrchol hory, jak jsme plánovali, se nedostáváme. Cesta se ztratila společně se značením. Stojíme před rozhodnutím pokračovat nebo se vrátit. Pozorujeme na sobě příznaky vyčerpání. Nejvyšší čas sejít někam k vodě.
Zchlazení v řece nám vlévá do žil energii. Na mapě nalézáme další dnešní cíl. Nocoviště.

Horko a vysoká vlhkost nedovoluje žádné závratné tempo, tedy jdeme pomaleji, ale konstantně. Máme s sebou dostatek vody (a filtr) a jídla na celý den. Jsme fascinování rozličností vegetace, obřími stromy, liánami a prazvláštními květinami. Téměř pořád jdeme ve stínu, pocit asi jako ve skleníku. Žádný závan vzduchu, jen vedro a vlhko. Vůkol zelená. Míjíme o fous turistické centrum. Pěšina je sotva znatelná a ve vzdálenosti cca půl kilometru od centra, mizí upravené chodníčky společně s návštěvníky. Po zbytek cesty až do dalšího dne nepotkáváme nikoho. Po 3,5kilometrovém pochodu toho máme tak akorát. Unavení docházíme k pozorovatelně BUNBUN TABING.

O noční džungli, útoku krvežíznivých pijavic a procházce v korunách stromů bude druhá část příběhu.